מקורות גלויים כמקור להשוואה

דרך אחת לבצע את ההשוואה הינה באמצעות עסקאות שהשמאי מקבל עליהם נתונים ספציפיים. דרך נוספת הינה באמצעות מקורות מידע ציבורי אשר גלוי לכולם או מידע אשר ניתן להגיע אליו על ידי התחברות כמנוי וכדומה.
כך למשל בכל הנוגע ל- MLS – Multiple Listing Services, מתווכים מנויים יכולים למצוא שם נתונים רבים על עסקאות שבוצעו באותו אזור, כגון מחיר המכירה, המחיר שפורסם, משך הזמן שפורסם עד שנמכר, תיאור הנכס, תמונות של הנכס ועוד.
אחד המקורות הראשוניים שבהם השמאי יעיין נוגע למידע ציבורי, public records, הנאסף על ידי הרשויות המקומיות, country offices or township. השם הרשמי הינו, Recorder’s Office. המידע הנאסף שם חשוב בכלל שהוא מכיל את המסמכים עצמם ולא רק נתונים.
ניתן לעיין בשטרות deeds, אשר בדרך כלל נמצאים במיקרופילם. השטרות עצמן ממוינות לפי שם המוכר, seller/ grantor, וכן באמצעות הקונה, buyer/ grantee. או באמצעות מספור סידורי או באמצעות ספר ודף.

כאשר אנחנו מסתכלים על שטר מכר grant deed אנחנו כמעט תמיד נראה מספר נתונים חשובים עבור השמאי. כמובן את שמות הצדדים (הפחות רלוונטיים), תיאור משפטי של הבית, התאריך שבו הזכויות הועברו מהמוכר לקונה (תאריך המאוחר למועד חתימת החוזה כמובן.) פעמים רבות ניתן להבין את גובה המשכנתא, deed of trust/ mortgage, שנלקח לצורך הרכישה.

גלילה לראש העמוד